Det var många barn och unga som ville testa friidrottens bana under Pep-dagen i Hagaparken i helgen.

Det var många barn och unga som ville testa friidrottens bana under Pep-dagen i Hagaparken i helgen.
Foto: Jenny Sundqvist

Initiativ för ökad rörelse hos unga

SEP
10

Under söndagen arrangerades Pep-dagen och Prins Daniels lopp i Hagaparken utanför Stockholm för sjunde året i rad. Stämningen var hög och Svensk Friidrott var en av många aktörer som var på plats för att inspirera till fysisk aktivitet för barn och unga. Pep-dagen syftar till att sprida rörelseglädje och kunskap om ett hälsosamt liv, då problematiken med stillasittande och fysisk inaktivitet är fortsatt hög i landet. Bakom Pep-dagen i Hagaparken står Generation Pep, AIK Friidrott, Kungliga Hovstaterna och Solna Stad.
     
     Generation Pep - rörelseglädje och kunskap  
     Generation Pep är en organisation initierad av Kronprinsessparet som arbetar för barn och ungas hälsa, har tagit initiativ till att skapa konceptet Pep Dag – dagar då rörelseglädje och kunskap om ett hälsosamt liv står i fokus. De vill ge barn och unga möjlighet att uppleva glädjen i olika former, allt ifrån dans, lek, friluftsliv och idrott, men också att få ökad kunskap om rörelse och kost.
     I samband med Pep-dagen arrangerades även Prins Daniels lopp där ca 1 500 barn födda 2007–2013 deltog. Efter målgång fick barnen ta emot en medalj från H.K.H. Prins Daniel, som också fanns på plats med sin familj hela dagen.
     Mellan kl. 11-15 var det full aktivitet och härlig stämning i parken. Svensk Friidrotts tält och aktivitetsbana lockade omkring 600 barn som glatt provade på att springa i repstege, slalomlöpning, häcklöpning och stående längdhopp. Intresset för friidrottsaktiviteterna var stort och det var många föräldrar som önskade mer information om hur och var deras barn kunde få möjlighet att börja friidrotta i en förening i deras närområde. Till tältet och prova-på-aktiviteterna kom även tidigare mångkampsstjärnan, och numera verksamhetschefen för Generation Pep, Carolina Klüft.
     
     Lopparrangörer utökar sin satsning på unga
     På plats under Pep-dagen i Hagaparken var även IFK Lidingö som tipsade alla springsugna barn om Lilla Lidingöloppet, som går söndagen den 29 september.
     Ytterligare en stor långloppsarrangör, Marathongruppen, engagerar sig i arbetet med att ytterligare inspirera unga till mer rörelse. Detta genom att de under den gånga helgen presenterade en ny satsning där att erbjuda alla ungdomar födda på 2000-talet gratis deltagande i de flesta av de vuxenlopp man arrangerar, t.ex. ASICS Stockholm Marathon, Ramboll Stockholm Halvmarathon, Tjurruset och STHLM Challenge. Under 2020 kommer även fler barnvänliga evenemang och familjeaktiviteter i anslutning till vuxenloppen startas, allt för att inspirera fler familjer att röra på sig tillsammans. Parallellt kommer Marathongruppen att lansera kortare distanser på flera av sina lopp, för att på det sättet nå nya grupper och för att även de med kortare träningsbakgrund ska våga delta och få ytterligare träningsinspiration.
     /Jenny Sundqvist, Hillevi Thor